مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان:
آموزش و پرورش باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد
کرمی با بیان اینکه آینده کشور در دست معلمان است، گفت: تمام چالشها و مشکلات، نقاط قوت و دستاوردهای امروز کشور ریشه در آموزش و پرورش دارند؛ در نتیجه این وزارتخانه باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور زمینهسازی برای ارتباط مستقیم جامعه نخبگانی با مسئولان کشور، نشست جمعی از نخبگان و دانشجو-معلمان صاحب استعدادبرتر با وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و معاونان و مدیران دو نهاد برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین سعید کرمی؛ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که برگزاری این جلسات از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است، اظهار داشت: این جلسات سبب ارتباط مستقیم مسئولان با نخبگان میشود که این مهم برکات دوسویه دارد.
وی افزود: در این جلسات هم مسئولان با نظرات و راهکارهای نخبگان برای برونرفت از مشکلات و چالشهای موجود آشنا میشوند و هم نخبگان از محدودیتها و چالشهای مسئولان آگاه خواهند شد؛ در نتیجه یک ارتباط منطقی و دقیق بین دو طرف ایجاد میشود.
کرمی با بیان اینکه آینده کشور در دست معلمان است، ادامه داد: تمام چالشها و مشکلات، نقاط قوت و دستاوردهای امروز کشور ریشه در آموزش و پرورش دارند؛ در نتیجه این وزارتخانه باید نسبت به جایگاه معلمان حساس باشد و گلوگاه جذب دانشجومعلم را به صورت دقیق کنترل کند تا افراد بر اساس شاخصهایی مانند توانمندیهای علمی، سبک زندگی، شخصیت اجتماعی، توانمندی روحی و روانی برای تربیت نسل آینده، گزینش شوند.
وی تاکید کرد: در فرهنگ دینی، بر خودساختگی و آشنایی و عمل معلم به باورها و ارزشهای دینی تأکید شده است؛ بنابراین دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه دقت عمل بالایی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین کرمی در پایان بر لزوم تقویت و تعمیق ارتباط بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.
شایان ذکر است، در این نشست شرکتکنندگان نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
ضرورت رعایت عدالت آموزشی، دسترسی به آموزش با کیفیت، توجه به شرایط بازماندگان از تحصیل و بهرهمندی از کمک سازمانهای مردمنهاد و خیریه برای آنها، کتابهای درسی و بازنگری متون ادبی، اهتمام ویژه به تجهیز کتابخانههای کشور، ایجاد عوامل انگیزشی برای معلمان به ویژه فراهم کردن شرایط لازم برای تأثیرگذاری و تقویت حس ارزشمندی در ایشان، واقعی کردن توقعات از استعدادهای برتر با برنامهریزی، افزایش برنامهها برای فعالیتهای فیزیکی و تربیت بدنی به منظور بهبود عملکرد فرد، استفاده از ظرفیتهای پژوهشکدهها برای فرصتهای کارورزی دانشآموزمعلمان، ضرورت ارتقاء سطح علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تدوین شیوهنامه اجرایی برای معلمان برگزیده، لزوم تغییر سیاستهای آموزش و پرورش در مواجهه با مدارس خصوصی، توجه ویژه به عدالت و قانون اساسی و همبستگی اجتماعی، ایجاد سامانه رصد استعدادهای هنری دانشآموزان، تجمیع رویدادها و جشنوارهها برای دستیابی به نتایج بهتر، تشکیل کمیته تخصصی برای پیگیری سند تحول، ضعف کتب درسی و لزوم ارتقای محتوای آموزشی، راهاندازی دفتر ارتباط با دانشگاه و پژوهشگاه، افزایش ایجاد حس وطندوستی و تعلق خاطر در دانشآموزان، اهتمام جدی به ادبیات به عنوان بستری هویتساز و هویتبخش، شکلگیری اندیشکده با حضور نخبگان خارج از آموزش و پرورش و همچنین تشکیل کلاسهای ضمن خدمت برای معلمان، از مهمترین موضوعات مطرحشده در این نشست بود.
نظر دهید