بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/04/06 - 14:05
  • - تعداد بازدید: 242
  • - تعداد بازدیدکننده: 203
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

کارگاه آموزشی «اصول اخلاق حاکم بر انتخابگری» در بنیاد نخبگان استان برگزار شد.

در راستای اجرایی سازی برنامه های معرفتی هویتی، کارگاه اصول اخلاق حاکم بر انتخابگری با حضور نخبگان و مستعدین برتر در بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری:

عزیزالله مولوی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و مدرس کارگاه در ابتدای صحبت های خود نخبگان را افراد صاحب ذهن، صاحب علم و صاحب نظر جامعه معرفی کرد که بیشترین تاثیر گذاری را می توانند در جامعه داشته باشند. وی گفت در مبحث روز ایران که انتخابات است نخبگان می توانند نقش مهمی را ایفا کنند. وی انتخابات ریاست جمهوری را به مانند شمشیر دو لبه ای دانست که هم می تواند برای آینده کشور قدرت سازندگی بالایی داشته باشد و هم می تواند قدرت تخریب داشته باشد.

مولوی افزود طبق تئوری انتخاب این ما هستیم که انتخاب می کنیم بخش عمده دردها و گرفتاری ها و یا کامیابی ها و شادکامی ها نتیجه مستقیم و غیر مستقیم انتخاب های خودمان است. انسان موجودی انتخابگر است و پیوسته در برابر راه های گوناگون قرار می گیرد و دست به انتخاب می زند. این انتخاب ها سرنوشت انسان را در چارچوب مشیت الهی و قوانین حاکم بر هستی و نظامات عالم رقم می زند، خداوند ما آدمیان را موجودی انتخابگر آفریده است و در قرآن کریم به این امتیاز انسان اشاره فرموده و تأکید کرده که سرنوشت آدمیان چیزی جز انتخاب های او نیست. بنابراین، این باور حقیقت دارد که با انتخاب های گزیده تر و دقیق تر می توانیم مشکلات را کم کم حل کنیم.

دومین نکته اینکه بی انتخابی و عدم شرکت در انتخابات خود گونه ای انتخاب است. کسانی که به علل و دلایل موجه و غیر موجه در انتخابات شرکت نمی کنند در حقیقت انتخابشان این است که انتخاب را به دیگران تفویض می کنند و با زبان بی زبانی می گویند هر چه دیگران انتخاب کردند. اما برای استواری و استحکام انتخاب می باید اصول اخلاقی را مورد توجه قرار دهیم که جزء پیش شرط های لازم هر انتخابی اند.

اصل اول از اصول اخلاقی، دغدغه مندی نسبت به اهمیت انتخابگری و جدی انگاری موضوع است. اصل دوم مسئله مداری بجای قوم مداری است. اصل سوم اجتناب از خصم انگاری هواداران منتخب دیگر است. اصل چهارم اجتناب از انتخاب هیجان مدار است. اصل پنجم تکلیف انگاری انتخاب و مسئول انگاری خویشتن در قبال انتخاب در پیشگاه خدا  وجدان و اخلاق و خرد است. اصل ششم امانت انگاری مناصب و صندلی های قانونگذاری کشور است. خداوند در قرآن می فرماید: ان اللّه یأمرکم ان تأدوا الامانات الی اهلها. خدا به شما امر می‌کند که امانتها را به صاحبانش باز دهید. اصل هفتم انتخاب مبتنی بر شناخت اطلاعات است. اصل هشتم اجتناب از حرص و طمع در انتخاب است. اصل نهم اصل انتخاب دانش بنیان است.

وی ابراز امیدواری کرد که نخبگان مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند و با دید باز و بر اساس اصول بیان شده انتخاب درستی داشته باشند.

در پایان شرکت کنند گان سوالات خود را مطرح کردند و با مدرس به بحث و گفتگو پرداختند

  • گروه خبری : گروه های مطالب,گروه های محتوا,گفتگو
  • کد خبر : 172049
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تصاویر